Producer Price Index (PPI)
Indeks industrijskih cena
Ocenjuje prosek promene cena određenih proizvođača
u svim fazama proizvodnje, ne uključuje uvezenu robu, usluge i porez. Indeks se smatra pokazateljem buduće inflacije.
Objavljuje se u 15:30h (GMT +2), 11. dana za svaki
mesec (podaci su za prethodni mesec).
Doprinos u PPI osnovnih grupa proizvoda je
približno sledeći:
robe široke potrošnje, uglavnom automobili - 40%
hrana - 23%
energetski proizvodi, uglavnom benzin, gorivo i
sl. - 14%.
Preostalih 23% troši se na razne opreme, mašine i
vozila.
Tipična svojstva PPI u ekonomskom ciklusu:
-- Više volatilan od CPI (hrana i energija u njemu
čine oko 36%, dok u CPI - oko 23%)
-- Ima svoj ciklus sličan ciklusu CPI
-- Gornje vrednosti PPI (izražen kao godišnji
procenat) obično kasne za 3 - 6 meseci od vrhova ukupne ekonomske aktivnosti i
minimalne vrednosti - za 9 meseci
-- Najčešće, ekstremne vrednosti PPI i CPI se
postižu u jednom kvartalu i gotovo su uvek udaljene ne više od kvartala.
Producer
Input Prices (PPI Input)
Industrijske cene "na ulazu"
Definiše se kao promena nivoa cene za komponente i
poluproizvode u industriji. Jak je pokazatelj inflacije. Objavljuje se mesečno.
Indikator se uzima u obzir od strane tržišta.
Producer
Output Prices (PPI Output)
Industrijske cene "na izlazu"
Definiše se kao promena nivoa prodajnih cena
proizvoda u industriji. Jak je pokazatelj inflacije. Odražava inflatorni
pritisak na ekonomiju od strane proizvođača. Od ukupne vrednosti indikatora
obično izdvajaju deo koji ne uzima u obzir cene za namirnice, alkohol, duvan i
goriva (cene tih proizvoda se smatraju vrlo nestabilnim vrednostima).
Objavljuje se mesečno. Ima značajan uticaj na tržište.
Productivity
and Costs
Podaci o trendovima indeksa produktivnosti i troškova
Objavljuje se u 15:30h
(GMT +2), 7. dana drugog u kvartalu meseca (podaci važe za prethodne kvartale).
Pad produktivnosti može da izazove pad kursa.
Indeks pokazuje promene u obimu proizvoda po
radniku. Produktivnost rada je vrlo važan pokazatelj za analizu ekonomije.
Pruža značajan uticaj na tržište. Međutim, potrebno ga je pažljivo pratiti, jer
on povremeno može dovoditi u zabludu. Njegova vrednost se objavljuje svakog
kvartala do 10. dana u mesecu.
Purchasing
Managers Index
Indeks poslovnih aktivnosti
Pokazuje nivo poslovne aktivnosti industrijskog
sektora Nemačke, Italije, Velike Britanije, itd. Indikatori su zasnovani na
metodologiji izgradnje tzv.difuzionih indeksa, veoma su popularni poslednjih
godina u ekonomskoj statistici. Takvi indeksi se redovno objavljuju (pod
nazivom PMI) u SAD-u, Engleskoj i Nemačkoj, gde ih kreiraju od strane udruženja
biznismena. U Japanu postoji sličan indeks TANKAN usvojen od strane Centralne
banke Japana kao alat za analizu dinamike ekonomskih procesa za odlučivanje u
oblasti monetarne politike.
Difuzioni indeksi, za razliku od mnogih drugih
pokazatelja socijalno-ekonomske statistike, su čisto subjektivni indikatori.
Imaju izuzetno jako svojstvo predviđanja, to su napredni indikatori. Difuzioni
indeks se zasniva na rezultatima ispitivanja velikog broja učesnika, od kojih
svaki odgovara na pitanje poput "da li su se poboljšali uslovi Vašeg
poslovanja u smislu: novih narudžbi, cena, tržišta rada, rokova izvršenja
narudžbi, novih izvoznih naloga, itd." Odaberite jedan od tri odgovora:
"da", "ne", "ne promenjeni." Difuzioni indeks se
izračunava za određeni problem, kao zbir
DI = (% odgovorio "da") + 0,5 * (%
odgovorio "ne promenjeni");
Srednji indeksi tipa PMI ili TANKAN vrlo efikasno
prate dinamiku ekonomskog ciklusa: početak pada indeksa nakon perioda rasta
ukazuje na prelaz biznis-ciklusa iz faze rasta (ekspanziju) u pad (recesiju), a
zaokret prema gore predviđa početak obnove (recovery). Takve indekse objavljuju
danas gotovo sve zemlje Velike sedmice, na primer, u Engleskoj od 1991.god.
Nemački PMI je počeo da izlazi od 1998. Od 1999.
izlazi zajednički PMI za evropski region koji pokriva 11 država sa jedinstvenom
valutom evro (EU PMI). Najmoćniju pokrivenost poslovnih statistika (za 34 000
učesnika) ima američki PMI indeks Nacionalne Asocijacije NAPM (National
Association of Purchasing Managers), koji izlazi od 1931.godine.
Detaljniju strukturu i svojstva indeksa Purchasing
Managers' Index (PMI), NAPM razmotrićemo na primeru American index. Pregled
Američkog Udruženja NAPN koji leži u osnovi indeksa PMI, uključuje pitanja na
koja treba da odgovori učesnik anketiranja - da li su se promenile na bolje uslovi
poslovanja za protekli mesec (odgovor "higher"), na gore ( "lower"),
ili su ostali bez promena ( "unchanged") s obzirom na sledeće
faktore:
-- Zapošljavanje (employment)
-- Cene (commodity prices)
-- Vreme isporuke (vendor deliveries)
-- Proizvodnja (production)
-- Rezerve (inventories)
-- Nove narudžbe klijenata (new orders from
customers)
-- Novi nalozi za izvoz i uvoz (new export and
import orders)
-- Zaostale neizvršene narudžbe (order backlogs)
Za svaku stavku upitnika određuje se difuzioni
indeks, a zatim se od njih gradi ponderisana suma,koja predstavlja prosečni PMI
indeks. 1994.godine je formula za PMI izgledala ovako :
PMI = 0,30 x DI (novih narudžbi) + 0,25 x DI
(proizvodnja) + 0,20 x DI (zaposlenost) + + 0,15 x DI (isporuke) + 0,10 x DI
(inventarne knjige)
Glavno svojstvo PMI - prognozirajući pokazatelj
poslovnog ciklusa. Za interpretaciju se izdvaja nekoliko osnovnih nivoa
indikatora:
-- Ciklični maksimum i minimum
-- 50% - nivo
-- 44% - nivo
Ako se nakon razdoblja rasta PMI okreće na dole,
onda to predviđa zaokret poslovnog ciklusa na dole. U protivnom, ako se nakon
pada PMI, dostignuvši minimum, okreće na gore, to je znak budućeg oporavka.
Indeksi tipa PMI izlaze mesečno i objavljuju se
prvog radnog dana u mesecu.
Real
Earnings (Real Average Weekly Earnings)
Prosečna plata za nedelju dana
Indeks se izračunava uzimajući u obzir inflaciju
(očišćen od uticaja inflacije). Da biste isključili uticaj inflacije, obračun
se pravi u odnosu na referentnu godinu za koju je prihvaćena 1982.godina. Ima
ograničen uticaj na tržište. U uslovima očekivanja osnovne kamatne stope rast
njegove vrednosti može dovesti do povećanja kursa dolara. Objavljuje se obično
sredinom svakog meseca u 15:30h (GMT +2) istovremeno sa pokazateljem "CPI
(Consumer Price Index).
Redbook
Index
Nedeljni pregled maloprodaje "Redbuk"
On predstavlja rezultate studija obima maloprodaje
u većim supermarketima. Objavljuje se nedeljno utorkom u 17:30h (GMT +2). Nema
gotovo nikakvog uticaja na tržište.
Retail
Price Index (RPI)
Indeks cena na malo
Određuje promene nivoa cena "korpe" robe
potrošnje. Pokazatelj nivoa inflacije je indeks cena na malo osim plaćanja
kamata na kredite za nekretnine (RPI-X). Ako indeks premašuje stopu rasta
projektovane vrednosti, uobičajeno Bank of England podiže kamatne stope.
Objavljuje se mesečno. Ima značajan uticaj na tržište.
Prethodna strana | Sledeća strana
Potrošnja kreditnih kartica porasla u aprilu
Cene pale zbog tenzija između Amerike i Kine
Tekući račun evrozone pao u aprilu
Preliminarni BDP Japana porastao u prvom kvartalu
Trgovalo se oprezno zbog tenzija oko trgovinskih odnosa
Broj zaposlenih u Australiji porastao u aprilu
Tramp namerava da odloži uvođenje carina
Maloprodaja u Americi pala u aprilu
Preliminarni BDP evrozone porastao u prvom kvartalu
Upozorenje! Ulaganje u Forex (devizno tržište) je ulaganje visokog rizika! Trgovanje na deviznom tržištu uz pomoć margine nosi visok stepen rizika i može da bude nepovoljan za sve investitore. Visok stepen poluga ponuđenih na Forex tržištu može da radi protiv Vas, kao i za Vas. Pre odluke o trgovanju na deviznom tržištu, trebali bi da pažljivo razmotrite ciljeve ulaganja, stepen iskustva i nivo rizika. Postoji mogućnost gubitka dela ili celokupne investicije, zato ne bi trebali da ulažete novac koji ne možete da prihvatite kao gubitak. Samo slobodan višak novca bi trebao da bude korišten za trgovanje. Takođe, treba da budete svesni svih rizika vezanih za trgovanje devizama i da tražite savete od nezavisnih finansijskih savetnika. Dobijene savete koristite na vlastitu odgovornost. ForexSrbija.rs ne prihvata odgovornost za bilo kakav gubitak ili štetu, gubitak profita, koji mogu da nastanu direktno ili indirektno, iz upotrebe ili oslanjanja na podatke objavljene na sajtu.
Copyright © 2010-2019 forexsrbija.rs