Godinu koju ostavljamo iza sebe u najvećoj meri su obeležili
finansijski problemi i protesti. Oba faktora imali su vrlo istaknut
uticaj na političke promene, a moguće je da će se neki aspekti
međunarodnih odnosa promeniti na jednako temeljan način na koji su se
zbog globalne finansijske krize već promenile neke potrošačke navike.
Evropska unija, posebno evrozona, ušla je u ovu godinu u veoma lošoj
formi. Iako je u većini zemalja evrozone recesija već bila pitanje
prošlosti pri ulasku u 2010. godinu, vrlo je brzo postalo jasno da će
propratni efekti recesije uzeti svoj danak. Verovalo se da će on biti
vidljiv u obliku neophodnih, ali bolnih reformi u zemljama koje reforme
nisu sprovele, ali problemi su postali puno ozbiljniji.
KATASTROFA GRČKE
Krajem 2009. godine postalo je jasno da su grčki problemi vrlo ozbiljni,
kada se počelo govoriti o deficitu budžeta većim nego što se ranije
mislilo. Uz sistemski grčki problem lažnog prikazivanja bilansa, popraćen
frapantnim spoljnim dugom, deficit budžeta brzo je celu evrozonu
doveo u ozbiljne probleme. EU je najavljivala da Grčku neće finansirati,
a Grci su samouvereno tvrdili da će finansiranje uspeti odraditi
sami. Sve je to donekle pilo vodu do kraja prvog polugodišta, kad su
bonitetne agencije grčki kreditni rejting smanjile na "junk" status.
Refinansiranje dugova odjednom je postalo gotovo nezamisliv problem,
bankrot je postao ozbiljna realnost, a evrozona je morala da reaguje.
Problem sa reakcijom je bio dvojak.
Kao prvo, Nemačka, koja je morala snositi najveći deo računa za grčko spašavanje, nije bila sretna oko toga. Sa druge strane, još se jednom pokazao tipični problem regulative EU, koja nije imala mehanizam finansijskog spašavanja članica.
Problem se rešio proizvoljno. Grčka je dobila paket pomoći EU i MMF-a vredan 110 milijardi evra, a Unija je osnovala fond za hitne slučajeve vredan 750 milijardi, iako njegovo korišćenje nije sasvim razjašnjeno.
IRSKI PROBLEMI
U zamenu za paket pomoći, Grčka je morala pristati na veoma oštar i beskompromisan program štednje, koji je doveo do serije protesta širom države. Protesti u manjoj ili većoj meri traju sve do danas, a na trenutke su postajali i iznenađujuće nasilni.
Osnivanje fonda za hitne
slučajeve pokazalo se kao dobra ideja, jer je krajem godine i Irska,
druge zemlja članica sa vrlo ozbiljnim problemima, došla na rub bankrota.
Irski problem nije, kao grčki, bio povezan s lažiranjem bilansa, ali je
zbog ogromnih vladinih garancija posrnulim bankama, deficit budžeta
skočio na rekordnih 32 odsto BDP-a. S obzirom na postojanje fonda,
finansiranje je brzo rešeno, ali i sa irskim problemom su se još jednom
ocrtali sistemski problemi unutar evrozone, posebno u Portugalu,
Italiji, Belgiji i Španiji.
Od svih zemalja najveći problem je upravo Španija, četvrta najveća ekonomska zemlja unutar EU, čije bi finansijsko spašavanje predstavilo ozbiljan problem celom klubu.
Dobar deo zemalja Unije je jednostavno proveo zadnje decenije živeći na staroj slavi 90-ih godina, bez da su polako sprovodili neophodne reforme, koje bi se pozabavile problemom sve starijeg stanovništva, sve većeg tereta socijalnih programa, gomilajućeg spoljnog duga i nemogućnosti finansiranja državnih izdataka. Finansijska kriza je sve te probleme dodatno istaknula, pa iako se recesija završila, reforme su morale početi stizati, od Mediterana, preko Francuske pa sve do istoka Evrope.
Pratili su ih protesti, koji bi širom Evrope izbili svakih nekoliko meseci. Francuska je ostala blokirana zbog najave penzijske reforme i izlazaka miliona ljudi na ulice, u Grčkoj su Molotovljevi kokteli postali redovni protestanski rekviziti, a italijanski gradovi su se tek počeli oporavljati od štrajka đubretara, zbog kojih su na ulicama ostale hiljade tona smeća. Politički najistaknutija žrtva celog haosa bila je Laburistička stranka u Britaniji, koja je nakon 13 godina izgubila vlast. Zamenila ih je prva koaliciona vlada od Drugog svetskog rata.
OBAMINI NEUSPEŠNI PROGRAMI
Sa druge strane Atlantika, vlada Baraka Obame nastavila je sa merama finansijskog stimuliranja privrede.
Donešen je najveći set promena u
regulaciji finansijskog sistema, a konačno je, uz brojne intervencije
Kongresa pod kontrolom Demokratske stranke, izglasan i zakon o
zdravstvenoj reformi.
Ipak, poverenje glasača u Obamu palo je na rekordno nizak nivo, što se moralo odraziti na političkom planu.
Već
je početkom godine postalo jasno da apsolutna demokratska većina u
izvršnoj i zakonodavnoj vlasti neće potrajati, kad je u Massachusettsu
senatsko mesto Teda Kennedyja osvojio republikanac Scott Brown.
Opšti izbori održani krajem godine bili su samo nastavak trenda, a
republikanci su, uz jak uzlet pokreta "Tea Party", osvojili većinu u
Predstavničkom domu Kongresa, drastično srezali demokratsku većinu u
Senatu, te osvojili kontrolu nad većinom guvernerskih mesta, kao i nad
parlamentarnim telima pojedinih saveznih država. I sam Obama je nakon
izbora priznao da je njegova stranka potučena do nogu.
AUTOR : ForexSrbija
Upozorenje! Ulaganje u Forex (devizno tržište) je ulaganje visokog rizika! Trgovanje na deviznom tržištu uz pomoć margine nosi visok stepen rizika i može da bude nepovoljan za sve investitore. Visok stepen poluga ponuđenih na Forex tržištu može da radi protiv Vas, kao i za Vas. Pre odluke o trgovanju na deviznom tržištu, trebali bi da pažljivo razmotrite ciljeve ulaganja, stepen iskustva i nivo rizika. Postoji mogućnost gubitka dela ili celokupne investicije, zato ne bi trebali da ulažete novac koji ne možete da prihvatite kao gubitak. Samo slobodan višak novca bi trebao da bude korišten za trgovanje. Takođe, treba da budete svesni svih rizika vezanih za trgovanje devizama i da tražite savete od nezavisnih finansijskih savetnika. Dobijene savete koristite na vlastitu odgovornost. ForexSrbija.rs ne prihvata odgovornost za bilo kakav gubitak ili štetu, gubitak profita, koji mogu da nastanu direktno ili indirektno, iz upotrebe ili oslanjanja na podatke objavljene na sajtu.
Copyright © 2010-2019 forexsrbija.rs